زندگی کتابی است ، که بدون سفر یک صفحه آن بیشتر خوانده نمی شود.

                                                                                                                      

 

آخرين خبر/ شهر تاريخي يزد يکي از بهترين شهرهاي خشتي جهان است که همواره مسافران بسياري در ايام نوروز، اين شهر را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب مي کنند. اگر در تعطيلات نوروز قصد سفر به يزد را داريد پيشنهاد مي کنيم حتما اين مطلب را بخوانيد تا با جاذبه هاي گردشگري و مذهبي، سوغات و ميراث فرهنگي و غذاهاي محلي اين شهر آشنا شويد.
يزد به مفهوم پاک و مقدس است، سرزمين خدا و شهري که انسان به خدا نزديک تر است. روي نقشه را که نگاه کنيد، يزد را به عنوان قلب پيکره ي ايران پيدا خواهيد کرد؛ شهري که در آن همه چيز به قدمت خود تاريخ است، از کوچه پس کوچه هاي خشتي اش گرفته تا معابدي که نشان هاي اوليه ي پرستش خدا در روي زمين هستند، شايد به همين خاطر است که نگين کوير ايران را کلمه اي چون «يزد» و مفهومي چون «پاکي» و «تقدس» همسان کرده اند. سفر به يزد، سفري به سوي کوير مرکزي ايران است، دشتي محصور بين رشته کوه هاي شيرکوه و خرانق که از آن چون نگيني مراقبت مي کنند.
کجاها رو بگرديم؟
آتشکده (آتش ورهرام) شهر يزد
بناي فعلي آتشکده يزد در سال 1313 خورشيدي با همت و کمک مالي زرتشتيان يزد و پارسيان هندوستان احداث گرديده است. ساختمان آتشکده با معماري زيبايي برگرفته از هنر معماري هخامنشيان در مرکز حياطي بزرگ و سرسبز و بر بلندي قرار گرفته و برپيشاني عمارت نقش «فروهر» جلوه گر است. اهميت آتشکده شهر يزد به قدمت آتش درون آن است که گفته شده از حدود 1520سال پيش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گرديده است.
«آتش ورهرام» درون مجري برنجي و در اتاقي مخصوص، در ميان ساختمان آتشکده و در سطحي بالاتر از سطح زمين به دوراز باد و باران و تابش خورشيد نگهداري مي شود.
مجموعه امير چقماق
امير جلال الدين چقماق شامي در دوره تيموريان، از طرف شاهرخ به حکومت يزد منصوب گرديد و با کمک همسرش فاطمه خاتون در اين مکان ميدان‌گاهي و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر مسجد امير چقماق را بنا نهاد. اين مسجد داراي گنبدي عظيم و صفه اي عالي و دو شبستان زمستاني و تابستاني است. محراب مسجد داراي سنگ مرمرين زيبايي است که اطراف آن نقش گرديده است.
باغ دولت آباد يزد
محمد تقي خان مشهور به خان بزرگ که سر سلسله خان هاي يزد در زمان زنديه بود ابتدا قناتي با نام دولت آباد بوجود آورد پس از آن، عمارت «باغ دولت آباد» را در امتداد آن احداث کرد. اين ساختمان، محل اقامت اين حاکم مقتدر نيز بوده است.
اين بنا مجموعه اي از چندين عمارت شامل: هشتي و بادگير، بهشت آيين، تالار آيينه، سردر اصلي و سردر جنوبي است. فضاي سبز اين باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدي، درختان ميوه به خصوص انگور و انار است. چشمگير ترين ويژگي اين بنا بادگير 33.8 متري آن است که بلندترين بادگير جهان محسوب مي شود.
مدرسه ضيائيه (زندان اسکندر) 
مدرسه ضيائيه معروف به زندان اسکندر از آثار «مولانا ضياء الدين حسين رضي» است که در سال 631 قمري آن را بنيان نهاد و بناي آن در سال 705 قمري توسط پسرانش به اتمام رسيد. شبستان مدرسه داراي محراب است و در اطراف مدرسه، رواق هايي ساخته شده است. گنبد خشتي اين بنا با تزئينات گچبري و نقاشي آبرنگ بر بلنداي اين ساختمان خود نمايي مي کند که نمونه اي از معماري دوره مغول در ايران است.
آب انبار شش بادگيري
آب انباري است قديمي با شش بادگير که در محه تل قرار گرفته است. اين بنا داراي دو ورودي در شمال و جنوب و مخزن است و مخزن آب انبار گنبد تخم مرغي شکلي دارد. اين آب انبار 55 پله دارد که بين پله هاي 25 و 26 آن از بالا، يک هشتي با سنگ فرش آجري قرار دارد و طاق آب انبار بعد از هشتي شروع مي شود. طاق ضربي خشتي با نماي آجري و سقف بزرگ مخزن آب از ويژگي هاي مهم اين آب انبار است که در سال 1379 هجري قمري به سعي حاجي حسين ميرالله ساخته شده است .
مسجد جامع کبير شهر يزد
بناي اين مسجد با عظمت قرن هاست که از فراسوي تاريح تمدن اين سرزمين مي درخشد. چنانکه درکتب تاريخ يزد آمده ، مسجد را برجاي آتشگاه ساساني ساخته اند. بناي اصلي مسجد کنوني از آثار «سيد رکن الدين محمدقاضي» است.
خانه لاري ها در شهر تاريخي يزد
تاريخ بناي اين خانه تاريخي متعلق به دوره قاجار است و در محله فهادان شهرستان يزد قرار دارد. ساختمان خانه لاري ها با توجه به سبک کلي منزل اعباني دوره خود ساخته شده، يعني خانه اي است با دو قسمت اندروني و بيروني، حياط در مرکز و قسمت هاي شمالي به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبي به عنوان تابستانه استفاده مي شود که شامل تالار و بادگير است. از ضلع شرقي که شمال اتاق آيينه، مطبخ، سرداب و ساير فضاها است به عنوان پاييزه و از ضلع غربي به عنوان بهار خواب استفاده مي شود. اين خانه اکنون موزه اسناد و مدارک است.
ييلاق هاي ميان کوه
ييلاق هاي ميان کوه در شهرستان تفت قرار دارند. «ده بالا» معروف ترين وخوش آب وهوا ترين ييلاق يزد درين منطقه است. «طزر جان» روستاي ييلاقي ديگري در مجاورت روستاي ده بالا است که مسجد جامع آن از اهميت خاصي برخوردار است. دره هاي سرسبز، بنادک سادات، باقي آبادريا، فخر آباد ثاني آباد،… از ديگر ييلاق هاي مهم اين منطقه است.
ييلاق پشت کوه
منطقه «پشت کوه» بين «نير» و «گاريزات» در جنوب سلسله جبال شيرکوه قرار دارد و از سه طرف محاصره ودر ميان دره اي از سنگلاخ واقع شده است. بخش ديگر آن جلگه بنادک ديزه، سخويد، شواز، بيداخويد و… از جمله ييلاق هاي اين منطقه است.
ييلاق هاي پيش کوه
اين منطقه بخش بزرگي از آبادي هاي رشته جبال يزد را در برگرفته و ميان ندوشن، دهشير و تفت قرار دارد. از جمله ييلاق هاي آن نصر آباد، مزرعه آخوند، علي آباد، شاهد آباد، شريف آباد، صادق آباد و سانيچ است.
غار شگفت يزدان
اين غار باستاني در نزديکي عقدا قرار دارد واز غارهاي مقدس زرتشتيان است.ر اه ورودي غار صعب ودشوار است اما در داخل غار محوطه وسيعي است که گنجايش هزاران نفر را دارد. چندين حوض کوچک وبزرگ و آثاري از ساختمان در آن ديده مي شود. در غار خاکستر زيادي به چشم مي خورد ونشان دهنده آن است که سال هاي متمادي آتش مقدس را در اين غارها محافظت مي کردند.
چي بخوريم؟
يزد داراي غذاهاي محلي بسياري است که ما برخي از آنها را به شما معرفي مي کنيم. معروفترين غذاهاي محلي يزد شامل قيمه نخود يزدي، آش شولي ، آش جو ، آش گندم ( حليم ) ، آش ماش ، آش شلغم ، آش کلم ، آش رشته ، آش سمبوسک ، آش عدس ، آش کدو، آش آلو، آش سبزي و آش انار مي شود.
چي بخريم؟
ترمه از مهم ترين سوغاتي هاي شهر يزد است که از ابريشم و کرک نازک توليدي مي شود. شال چارقدي، شال بندي ريا، شال راه راه، شال يزدي، شال کشميريو… از انواع ترمه هاي توليدي يزد است. از شيريني هاي يزدي که به عنوان سوغاتي اين شهر از آن نام برده مي شود مي توان به باقلوا، قطاب، لوز نارگيل، پشمک، نان برنج، حاج بادام، حاج پسته و حاج گردو، زولبيا و انواع شيريني هاي خشک که بسيار ظريف و شکيل و خوشمزه اشاره کرد.

DESIGN BY SOORI
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای مدیران این سایت محفوظ می باشد